Nelis in de wijk

Nelis in de wijk is het nieuwste werkgelegenheidsproject voor jongeren van Stichting Nelis. Want jeugdwerkloosheid zuigt big time. Daarom.
Nelis in de wijk is gebaseerd op dezelfde Nelis-doctrine die we hanteren voor onze andere projecten, die bestaat uit een gecombineerd traject van beroepsopleiding, stage/werk en intensieve coaching van werkloze jongeren. Nelis in de wijk richt zich specifiek op jongeren in de Haagse wijken, en maakt hierbij gebruik van rolmodellen, succesvolle jonge ondernemers in de wijk.

Vooral de Schilderswijk!
Om deze wijk is de laatste tijd veel te doen. De Haagse Schilderswijk is een zeer gemengde wijk. 90 procent van de bewoners is van allochtone afkomst, en er wonen ruim 100 nationaliteiten. Werkloosheid is er hoog, en (jeugd)criminaliteit een groot probleem. Dat is overigens niet nieuw, de Schilderswijk staat in Haagse kringen al generaties lang bekend als een roemruchte wijk. En Nelis ken het wetuh, want hij werd er geboren en heeft er zijn hele leven gewoond en gewerkt. Nu kunnen we allemaal hoog en breed over lullen over de problemen in de Schilderswijk, maar we kunnen ook iets gaan doen. Nelis trekt dus gewoon deze wijk in, maar kom je nu uit Transvaal, Laak, Escamp of een andere wijk ben je ook welkom hoor!

Aanpak
Met Nelis in de wijk wil Stichting Nelis jongeren, net als binnen de andere eigen projecten, jongeren naar werk en inkomen toe leiden, maar eveneens graag een bijdrage leveren aan nieuwe positieve rolmodellen voor jongeren in deze wijk, door hen bekend te maken met actief burgerschap en ondernemerschap. Nelis in de wijk maakt dan ook gebruik van erkende rolmodellen in de wijk: jonge, startende sociaal ondernemers die hun sporen reeds hebben verdiend en daardoor onder jongeren in de wijk credits hebben. Zij gaan de deelnemers aan Nelis in de wijk begeleiden en op positieve wijze inspireren. Vergeet dus die kalende leraar met pijp en leren schoudertas, want je mattie van om de hoek komt je gewoon alles uitleggen.

Deze begeleiding krijgt vorm in individuele begeleidingsgesprekken, en workshops en trainingen in groepsverband. Deze gesprekken, trainingen en workshops hebben een sterke focus op het stimuleren van talenten, beroepsvaardigheden, ondernemerschap en actief burgerschap. Nelis in de wijk is dus een startpunt, een springplank voor de toekomst. Eerst focussen we op het aanbieden van stabiliteit door de deelnemers in staat te stellen aan werk en inkomen te werken met een beroepsopleiding, stage en werk. En tijdens het traject kijken we naar aanwezige talenten, dromen en ambities, en gaan die ontwikkelen.

Een voorbeeld: een deelnemer aan Nelis in de wijk is werkloos, maar houdt erg van sporten. Hij/zij gaat aan de slag via Nelis in de wijk, en bouwt een stabiele basis op met de regelmaat van school, werk en inkomen. Gedurende dit traject kijkt hij/zij samen met de begeleiders welke mogelijkheden er zijn voor bijvoorbeeld de beroepsopleiding Sportleraar, en aan welke voorwaarden daarvoor moet worden voldaan. Vervolgens zetten ze samen een traject in gang om de deelnemer binnen afzienbare tijd aan die opleiding te laten beginnen.

Profiel
Deelnemers aan Nelis in de wijk:
  • zijn 17 jaar tot 27 jaar;
  • zijn woonachtig in een wijk in Den Haag;
  • hebben wel of geen uitkering;
  • zijn tot op het bot gemotiveerd om uit de startblokken te komen en mee te werken aan dit werkgelegenheidsproject;
  • hebben affiniteit met de schoonmaakbranche;
  • beschikken over een goede fysieke en geestelijke gezondheid;
  • beheersen de Nederlandse taal voldoende.

Programma
Deelnemende jongeren aan Nelis in de wijk beginnen aan een opleidings- en studietraject van drie tot zes maanden, en krijgen nadien nog eens zes maanden intensieve nazorg aangeboden. Onderdelen van het programma zijn:
  • SVS Basisopleiding Microvezel, aansluitend met het RAS examen
  • een CareerSkills training, gericht op het versterken van het zelfvertrouwen met betrekking tot loopbaancompetenties;
  • Workshop: Heb je een tof idee, doe er dan wat mee!
  • Schoonmaakopdrachten in de wijk.

Meedoen
En? hebben we je aandacht? Je ziet, we bieden je een intensief programma, gericht op een succesvolle toekomst. Pas je binnen het profiel? Dan willen we je er graag bij hebben!

Meld je aan via www.stichtingnelis.nl voor de Zwabbertjesdag van Nelis in de Wijk op donderdag 12 maart

In ons spannende blog >